Ståldirect

FAQ

TEKNISKA FRÅGOR

SER NÅGOT PÅ HEMSIDAN KONSTIGT UT?

Ibland kan det vara så enkelt som att rensa cache och cookies i din webbläsare för att vår hemsida ska se mer korrekt ut. Hur du gör detta kan se lite olika ut beroende på vilken webbläsare som du använder. Här hittar du guider för de vanligaste webbläsarna:

Google Chrome
Safari
Microsoft Edge
Mozilla Firefox

Sitter du i annan webbläsare än någon av ovan så kan du i webbläsaren söka på hur du där går till väga för att rensa cache och cookies.

Är det, trots rensningen av cache och cookies, något som ser konstigt ut på vår hemsida? Mejla oss då gärna på info@staldirect.se och bifoga bilder på vad som är märkligt så pratar vi gärna vidare kring det med dig.

BLIR DIN UPPLADDADE FIL INTE RÄTT?

Har du laddat upp en fil på vår sida ”Ladda upp fil” och den inte riktigt ser ut som väntat? Om du har använt DWG testa gärna i stället att exportera din fil som en DXF. I de flesta CAD-mjukvaror så går det att exportera ut DXF om möjligheten att exportera ut DWG finns.

Om du sitter i en arbetsfil som har konverterats mellan filformat eller om du har jobbat i en ”Save-as-fil” så kan det vara att onödiga dolda lager/data har bakats in i din fil vilket kan skapa en konflikt vid filuppladdning på vår hemsida. Då kan det vara bra att i stället börja om från början eller gå tillbaka till ursprungsfilen.

FÅR DU VARNINGSMEDDELANDEN I VÅR CAD?

Det finns några begränsningar kring tillverkning av ståldetaljer och dess bearbetningar. Detta skulle kunna vara t.ex. att en bockning ligger för nära kanten eller att ett hål är för litet i förhållande till tjockleken på materialet. Vi har lagt in varningar för att ge en indikation om det är något i ett projekt som inte är tekniskt genomförbart vid tillverkning – så att du som användare kan göra en justering direkt innan en beställning läggs. Det påskyndar processen och medför att er beställning snabbare kan tillverkas och skickas.

Ibland kan det vara möjligt för produktionen att tillverka särskilda detaljer ändå trots varningsmeddelande. Hör av dig så utreder vi det gärna vidare ihop med dig. Ring oss på 0176-10 111 eller mejla oss på info@staldirect.se.

MATCHAR INTE VÅR 3D-VY MED VAD DU RITAR?

Ibland kan det ske att det som ritas i vår 2D-vy inte helt översätts korrekt till 3D-vyn. Det behöver inte betyda att något är fel med din ritning. Produktionsunderlaget som nyttjas vid tillverkningen är kopplad till hur ditt projekt ser ut i 2D-vyn och inte vad som syns i 3D-vyn. Så ser det rätt ut i vår 2D-vy så kommer underlaget vara komplett för produktionen att tillverka ditt projekt. Du kan vara trygg med att vi återkommer till dig per samtal eller mejl om det är något som skulle hindra tillverkningen av detaljerna i din order.

ORDER

HUR SER JAG MITT FÖRSÄNDELSE-ID?

Du kan enkelt se ditt försändelse-ID genom att logga in på ditt konto hos oss för att sedan klicka på din profilikon uppe i högra hörnet. Klicka på ”Konto” och sedan på fliken för ”Beställningar”. Leta upp den order som du är intresserad av och klicka på fältet för den. Nu kan du se ditt försändelse-ID för ordern.

VAD GÖR JAG OM JAG MÄRKER FEL I MIN BESTÄLLNING?

Om du märker att det har blivit något fel i din order efter att den är lagd är det viktigt att du direkt kontaktar vår kundtjänst. Inkomna ordrar hamnar snabbt hos produktionen för att kunna hålla vår leveranstid på 24 timmar. Av denna anledning är det bra att veta att din order kanske inte kan ändras om den har hunnit gå till produktion. Vi uppmanar dig till att kolla din order innan du lägger din beställning.

Är du osäker kring något i din order är du alltid välkommen att höra av dig till oss på 0176-10 111 eller mejla oss på info@staldirect.se. Du kan också lägga en kommentar i fältet ”Anvisningar till produktion och kundsupport (frivillig)” som är placerad strax ovanför knappen ”Slutför beställning” om du vill att vi granskar något särskilt innan vi skickar ordern till produktionen.

JAG VILL GÖRA EN REKLAMATION

Då produkterna som vi tillverkar och säljer är gjorda efter dina specifika mått är det av största vikt att du är noga med att alltid se till att mått, bockning, gängning, fasning, tjocklek, materialval etc. stämmer. Har din order tillverkats och dessa grundfaktorer är fel är det inte grund för en reklamation.

Om de mottagna delarna inte motsvarar din förväntan, eller att något visar sig vara skadat, ber vi dig att höra av dig till oss så hjälper vi dig vidare. Detta ska ske i nära samband med att du mottar dina delar. I första hand skickar vi delarna på nytt som kostnadsfria ersättningsdelar och skulle det inte lösa problemet får du pengarna tillbaka – du ska inte behöva betala för något som inte motsvarar din lagda beställning.

Du kan antingen genomföra en reklamation i inloggat läge på vår hemsida eller via vår kundtjänst på 0176-10 111 eller info@staldirect.se. Vill du göra en reklamation på vår hemsida ser du till att du är inloggad, klickar på din profilikon uppe i högra hörnet, klickar på ”Konto”, klickar på ”Beställningar” och där klickar på den aktuella ordern. Följ sedan instruktionerna för att genomföra reklamationen.

Vid reklamation delges bilder på delen/delarna samt en förklaring på mottaget resultat gentemot önskat resultat.

VAD SKER OM MIN LAGDA ORDER INTE KAN TILLVERKAS?

Kan vi inte tillverka din beställning baserat på det skapade underlaget i din beställning så kommer vi återkomma till dig per mejl eller samtal med en förklaring. I de flesta fall ger vi förslag på en lösning för att kunna tillverka din order.

Vi har en funktion där vi kan skicka tillbaka en beställning till dig som användare för att du ska kunna komma åt och justera direkt i dina beställda filer. Du får då en notifikation i inloggat läge på vår hemsida ihop med ett mejl med en förklaring på vad som behöver åtgärdas.

VARFÖR SKILJER SIG PRISET OM JAG BESTÄLLER OM EN GAMMAL BESTÄLLNING?

Vi har i omgångar sett över vår priskalkyl för att säkerställa att den motsvarar verkligheten. Våren 2025 gjorde vi en större förändring då några av våra material inte helt hade en prisbild som motsvarade vart den borde vara. En del av våra material blev opåverkade, medan vissa behövde justeras.

Som ett nystartat företag har vi varit, och är ännu, i en uppstartsfas. I början, t.ex. när vi lanserade vår verksamhet, applicerade vi låga priser för att komma igång och testa vår affärsidé, men allteftersom vår verksamhet etablerar sig behöver vi bland annat sträcka oss mot en prisbild som är realistisk för att täcka våra utgifter.

PRODUKTION & MATERIAL

VARFÖR ÄR DET MARKERINGAR INTILL BOCKNING?

Markeringar i form av linjer angränsande med bockning är ett förväntat resultat och uppstår när en detalj ska bockas med V-formade dynor.

Om du vill undvika den typen av markering kan du välja ett starkare material – t.ex. rostfritt stål. Markeringen blir djupare och med det tydligare på våra mjukare material. Det kan gå att slipa bort markeringen, men det är inget som vi erbjuder som en efterbehandling.

VAD KAN JAG FÖRVÄNTA MIG FÖR RESULTAT PÅ MINA DETALJER?

Levererade ståldetaljer kan ha mindre imperfektioner från tillverkningen i form av t.ex. grunda repor som uppkommit vid hantering. Det är ett förväntat resultat i vår tillverkningsprocess.

Vi utför en manuell avgradning av detaljerna i efterhand. Ibland kan dock vissa kanter fortfarande upplevas som något vassa.

VILKA MASKINER/TILLVERKNINGSPROCESSER FINNS I ER MASKINPARK?

StålDirect utför plåt- och plasttillverkning med hjälp av dessa tillverkningsprocesser:

  • Fiberlaser; 6 kw, 3 kw och 1,5 kw
  • CO2-Laser
  • Rörlaser
  • Fräsbord
  • Bockning; 2 kantpressar upp till 32 ton, ett vikbord samt en CNC-kantpress upp till 50 ton
  • Gängning och fasning; manuell hantering
  • Manuell avgradning, manuell fladdermaskin samt en automatisk avgradningsmaskin
  • Pulverlackering
VILKA EFTERBEHANDLINGAR/YTBEHANDLINGAR HAR NI?

Våra material kommer färdigbehandlade från leverantör. Vi processar dessa plåtar/ark med laserskärning och annan önskad bearbetning som finns i vårt utbud. Vi efterbehandlar inte detaljerna på annat sätt än att de får en generell avgradning för att ta bort ojämnheter på ytan. Avgradning görs på ovan- och undersida.

Vill du inte ha avgradning på dina detaljer? Ange det i din order eller hör av dig till oss på 0176-10 111 eller info@staldirect.se så tar vi det i beaktning.

GENOMFÖR NI KVALITETSKONTROLLER?

Ja, det gör vi! En standardkvalitetskontroll av detaljerna görs på plats vid alla moment av bearbetningar som ska genomföra. Den sista kvalitetskontrollen sker vid packning. Vid kvalitetskontroller säkerställs bockningsgrader, finish, antal mot order etc.

Skulle det ändå slinka igenom något är du välkommen att höra av dig till oss via telefon 0176-10 111 eller mejla oss via info@staldirect.se för att genomföra en reklamation.

HUR PACKAR NI MINA DELAR?

Vi packar oftast dina detaljer individuellt med dämpande bubbelplast för att undvika att dina detaljer skaver mot varandra under leveransen. Storleken på ditt paket varierar baserat på volymen av dina detaljer.

Vi försöker i den mån det går att skicka dina detaljer som ett paket, men ibland skickar vi ordrar som groupage om du har många eller stora/tunga detaljer. Dessa brukar ofta levereras tillsammans av PostNord, men vi har upplevt att de ibland kan nå mottagaren i olika omgångar. Du hittar ditt försändelse-ID i inloggat läge på vår hemsida så du kan följa resan för din beställning.

Alla paket kommer med vår StålDirect-logotyp för att göra det tydligt vem avsändaren för ditt paket är.

KAN JAG FÅ MATERIALPROVER?

Det kan vi absolut erbjuda i rimlig skala. Mejla oss på info@staldirect.se så ser vi över din förfrågan ihop med dig.

LEVERANS & BETALNING

HUR LÅNG ÄR LEVERANSTIDEN?

Vi har en leveranstid på 24 timmar från det att du har lagt din order. Vår huvuddistributör är PostNord.

Lägger du en stor beställning, har en order som kräver manuell handpåläggning eller om du bor i norra Sverige så kan det ta någon extra dag innan ordern når dig.

KAN NI SKICKA MIN ORDER TILL UTLANDET?

Vi fokuserar idag på den svenska marknaden, men ring till oss på 0176-10 111 eller mejla på info@staldirect.se om du vill att en order skickas utanför Sveriges gränser så pratar vi vidare kring möjligheten ihop med dig.

VILKA BETALNINGSALTERNATIV FINNS?

Vi tar idag emot betalningar via faktura, som skickas fredagen efter att vi har mottagit din order. Önskar du att vi lägger till någon annan betalmetod framöver? Mejla oss på info@staldirect.se så samlar vi in dina tankar.

CAD & DESIGN

JAG VILL CAD:A I ANNAN MJUKVARA

Om du vill ladda upp en färdig fil på vår hemsida behöver du ha en egen mjukvara för att ta fram dina detaljer. Det finns en hel uppsjö av CAD-mjukvaror på marknaden och vissa av dem kan ha rätt kostsamma licenskostnader, men det finns gratis-mjukvaror som kan räcka alldeles utmärkt. Vi erbjuder inte guidning i CAD-mjukvaror hos annan part, men dessa gratis-mjukvaror skulle kanske kunna uppfylla dina önskemål:

LibreCAD
OnShape
Fusion 360
FreeCAD
SketchUp
Autodesk Inventor
SolidWorks
Solid Edge

JAG VILL HA GUIDNING/TIPS KRING HUR JAG KAN UTFORMA MIN DETALJ

Hör gärna av dig till oss på 0176-10 111 eller info@staldirect.se så undersöker vi det gärna ihop med dig.

JAG VILL FÅ EN PRISUPPSKATTNING PÅ EN ÖNSKAD DETALJ

Vi rekommenderar alltid våra användare att ladda upp sin fil på hemsidan eller rita upp sin detalj i vårt CAD-verktyg för att se vilket priset är. Det beror på flera anledningar. Gör du det så ser du priset i realtid och ser direkt vad det kostar om du gör justeringar i mått, ändrar tjocklek eller byter material. Det är ett väldigt smidigt sätt för dig som användare att få ett pris direkt.

Skulle du ändå vilja göra en offertförfrågan kan du mejla oss på info@staldirect.se så ser vi över din förfrågan. Dela gärna i ditt mejl ett underlag för den/de tänkta detaljerna, vilket material du önskar samt kvantiteten för dem för att underlätta vid handläggningen.

ÖVRIGT

HUR BESTÄLLER JAG EN GAMMAL ORDER PÅ NYTT?

Känns som att det vore bra att ha en sådan beskrivning.

VILKET ÄR DEN MINSTA ORDERKVANTITETEN/ORDERVÄRDET?

Det finns ingen begränsning på hur små kvantiteter som du kan beställa hos oss. Likväl som det inte finns ett krav på lägsta ordervärde.

JAG HAR ÖNSKEMÅL KRING ERT UTBUD

Hör gärna av dig till oss på 0176-10 111 eller info@staldirect.se så samlar vi gärna in dina tankar för att på sikt förhoppningsvis kunna erbjuda det du önskar.

Ståldirect

En del av SnabbStål Norr AB